سایت مپ چیست و چگونه پیاده سازی میشود؟
سایت مپ یک ابزار ارزشمند است که جزئیات محتوا و ساختار سایت شما را در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهد و درک سایت را برای آنها آسانتر میکند و در نتیجه بر رتبه وب سایت شما در نتایج جستجو تاثیر میگذارد. در این مطلب به بررسی مفهوم نقشه سایت میپردازیم، اهمیت آن را بررسی میکنیم و راهنمای گام به گام نحوه ایجاد یک سایت مپ مناسب را ارائه میدهیم.
نقشه سایت چیست؟
نقشه سایت یا Sitemap فایلی است که تمام اطلاعات مربوط به صفحات، URL ها، تصاویر، ویدئوها و سایر دادههای موجود در یک وب سایت را ارائه میدهد. این فایل به وضوح روابط بین همه صفحات یک وبسایت را نشان میدهد و به خزندههای موتورهای جستجو کمک میکند تا فایلها و صفحات سایت را براساس اهمیت آنها شناسایی و دسته بندی کنند. سایت مپ به عنوان یک راهنما یا GPS عمل میکند و نقشه راه ساختار سایت را در اختیار خزندههای موتورهای جستجو قرار میدهد تا بتوانند صفحات وب را بهطور موثرتری کشف و فهرستبندی کنند.
در دوره سئو سایبر سئو تمامی موارد مربوط به سئو تکنیکال و سایت مپ به صورت کامل و با جزئیات برای شما آموزش داده می شود.
برای درک اهمیت نقشه سایت، ابتدا باید نحوه کار موتورهای جستجو را درک کنید. موتور جستجوی گوگل رباتهایی دارد که دائماً وب و صفحات وب موجود را اسکن میکنند، این کار خزیدن یا crawl است. سپس رباتها هر صفحهای که پیدا کردهاند را در پایگاه داده غولپیکر گوگل، دستهبندی و ذخیره میکنند، به این کار ایندکس( index) میگویند. به این ترتیب، وقتی در گوگل جستجو میکنید، در واقع کل وب را در لحظه برای شما اسکن نمیکند، بلکه در حال جستجوی فهرست منظم خودش است و به همین میتواند نتایج را در کسری از ثانیه نمایش دهد.
انواع سایت مپ یا نقشه سایت
در واقع انواع مختلفی از نقشههای سایت وجود دارد که اهداف مختلفی را دنبال میکنند و در موارد خاصی استفاده میشوند. دو نوع اصلی نقشه سایت که وب سایتها از آنها استفاده میکنند عبارتند از:
1) نقشه سایت HTML (زبان نشانهگذاری برای انسانها)
نقشه سایت HTML یک صفحه وب است که در آن لیستی از پیوندهایی به صفحات داخل سایت قرار میگیرد و به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد که بهراحتی صفحات یا بخشهای مورد علاقه خود را پیدا کنند. از آنجا که برای کاربر قابل مشاهده هستند، میتوان با افزودن CSS ظاهر آنها را بهبود بخشید. این روش قدیمی، زمانی مفید بود که فناوری ناوبری مبتنی بر هدر چندان محبوب نشده نبود، اما همچنان برای وبسایتهای با محتوای گسترده یا ساختارهای پیچیده ارزشمند است. اگرچه نقشه سایت HTML کمکی به بهبود سئوی سایت نمیکند، اما به سازماندهی آن کمک میکند.
2) نقشه سایت XML (زبان نشانهگذاری قابل توسعه، برای رباتها)
نقشه سایت XML یک فایل متنی است که به زبان خزندههای موتورهای جستجو نوشته میشود و در روت اصلی وب سایت قرار میگیرد. این فایل علاوهبر فهرست صفحات سایت، میتواند شامل جزئیات فنی دیگری مانند؛ تاریخ آخرین ویرایش صفحه، تعداد دفعات تغییر آن و اولویت صفحه نسبت به سایر صفحات در سایت باشد. نقشه سایت XML اطلاعات مهمی در مورد URL های سایت و ترتیب اهمیت صفحات به خزندهها میدهد و تجزیه و تحلیل سایت و فهرستبندی صفحات را آسانتر میکند. در نتیجه، شانس شما برای افزایش رتبه وب سایتتان بالاتر میرود.
نقشه سایت XML بهطور خاص برای خزندهها در نظر گرفته شده است، اما این احتمال وجود دارد که موتورهای جستجو یک URL را ایندکس نکنند، حتی اگر آن را در سایت مپ بیابند. نقشههای سایت XML را میتوان به 4 نوع اصلی تقسیم کرد:
- نقشه سایت تصویر: برای اطمینان از اینکه تصاویر وبسایت شما در نتایج جستجوی تصویر گوگل ظاهر میشوند کاربرد دارد.
- نقشه سایت ویدیویی: به رباتها کمک میکند تا محتوای ویدئویی را بهتر درک کنند و به نمایش ویدئوها در SERP کمک میکند.
- نقشه سایت خبری: این نقشه سایت برای وبسایتهای خبری اجباری است و به مقالات کمک میکند تا در بخش اخبار SERP های گوگل برجسته شوند. نقشه سایت خبری نمیتواند حاوی مقالاتی باشد که بیش از 2 روز از انتشار آنها میگذرد. نقشه سایت خبری نمیتواند بیش از 1000 URL داشته باشد، در صورتی که یک وب سایت بیش از 1000 عدد URL داشته باشد، میتوانید آنها را به چندین نقشه سایت تقسیم کرده و با استفاده از فایل فهرست نقشه سایت آنها را سازماندهی کنید.
- نقشه سایت موبایل: مخصوص نسخههای موبایلی وب سایتها طراحی شدهاند و به موتورهای جستجو اطلاعاتی درباره URL ها و محتوای خاص موبایل ارائه میدهند. برای یک وب سایت ریسپانسیو نیازی به نقشه سایت موبایل نیست، تنها در صورتی که سایت شما با فرمت خاصی برای دستگاههای تلفن همراه طراحی شده باشد، نیاز است از نقشه سایت موبایل استفاده کنید.
نکته: وقتی در مورد نقشه سایت در زمینه سئو صحبت میکنیم، معمولاً منظور سایت مپهای XML است. از این پس در مورد نقشههای سایت XML صحبت خواهیم کرد.
چرا نقشه سایت مهم است؟
اگر موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ نتوانند صفحات سایت شما را پیدا کنند، نمیتوانند آنها را ایندکس کنند و آن صفحات در نتایج جستجو نمایش داده نمیشوند. Search engine ها تا حد زیادی صفحات وب را از طریق لینکهای داخلی و بکلینکها پیدا میکنند. اما اگر سایت شما کاملاً جدید است و فقط تعداد انگشت شماری بکلینک دارد یا سایت شما بزرگ است، کار موتورهای جستجو سخت خواهد شد. اینجاست که سایت مپ با یک فهرست مفید از تمام صفحات سایت شما به کمک Googlebot میآید.
همچنین، نقشه سایت شما مکان یک صفحه در وبسایت شما، زمان بهروزرسانی آن، دفعات آپدیت و اولویت صفحه در مقایسه با بقیه صفحات سایت شما را به موتورهای جستجو ارائه میدهد. علاوهبر این، موتورهای جستجو را با هر تغییر جدیدی که در وب سایت ایجاد میشود بهروز نگه میدارد تا بتواند دوباره وب سایت شما را فهرست کند.
نقشه سایت نقش مهمی در بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) ایفا میکند. اگرچه سایت مپ از فاکتورهای رتبهبندی سایت نیست، اما به موتورهای جستجو اجازه میدهد تا صفحات وب را بهطور کارآمدتری پیمایش و فهرستبندی کنند و این امر بهطور خودکار منجر به رتبه بهتر وب سایت شما میشود. بنابراین، اضافه کردن یک نقشه سایت به خوبی توسعهیافته، مطمئناً سرمایهگذاری خوبی برای ارتقاء وب سایت شما خواهد بود.
مزایای سایت مپ چیست؟
نقشه سایت با سازماندهی وب سایت شما، ایندکس کردن آن را برای موتورهای جستجو آسانتر میکند. هرچه گوگل بهتر بتواند سایت شما را درک کند و خزیدن آن آسانتر باشد، میتوانید برای کلمات کلیدی هدف خود رتبه بندی موثرتری داشته باشید و ترافیک بیشتری را به سایت خود جذب کنید. در ادامه به بررسی مزایای داشتن نقشه سایت میپردازیم:
-
صفحات سایت سریعتر خزیده و ایندکس میشوند
گوگل نمیتواند هر روز کل اینترنت را بخزد، بلکه برنامههای زمانی خزیدن (بودجه خزش) متفاوتی برای وبسایتها و انواع محتوا دارد. بنابراین، گاهی اوقات ممکن است روزها، هفتهها یا حتی ماهها طول بکشد تا Google صفحات جدید را در سایت شما کشف کند. نقشه سایت به گوگل کمک میکند تا صفحات جدید را سریعتر شناسایی کرده و بخزد.
-
اولویت بندی صفحات و محتواهای با ارزش سایت
حتما تا به حال صفحهای را در سایت خود به روز کرده اید، اما شاید تغییرات منعکس شده در SERP را ندیدهاید. دلیلش میتواند این باشد که گوگل از زمان بهروزرسانی شما، آن صفحه را نخزیده است. نقشه سایت به صاحبان وبسایت اجازه میدهد با اولویت بندی صفحات خاص، اهمیت نسبی آنها را نشان دهند. این کار موتورهای جستجو را قادر میسازد تا بودجه خزیدن را بر این اساس اختصاص دهند. به این ترتیب، میتوانید اطمینان حاصل کنید که کاربران بهروزترین نسخه از باارزشترین صفحاتی که مرتب تغییر میکنند را مشاهده میکنند.
-
به رباتهای جستجو کمک میکند تا صفحات یتیم را پیدا کنند
رباتهای گوگل با دنبال کردن لینکها در صفحاتی که در حال خزیدن هستند، اغلب صفحات سایت شما را کشف میکنند. صفحات یتیم صفحاتی در سایت شما هستند که هیچ لینک داخلی به آن اشاره نمیکند و دسترسی به آنها برای گوگل سخت است. اما با لیست شدن این صفحات در نقشه سایت شما، گوگل میتواند بهراحتی آنها را پیدا کند.
-
به گوگل کمک میکند صفحات تکراری را تشخیص دهد
برای مثال در یک سایت فروشگاهی ممکن است صفحات محصول تکراری با رنگهای مختلف آن محصول داشته باشید. در این موارد، ممکن است گوگل تشخیص ندهد که نسخه اصلی صفحهای که میخواهید ایندکس شود کدام نسخه است. با استفاده از نقشه سایت، میتوانید از تگ Canonical استفاده کنید تا به گوگل نشان دهید کدام صفحه، نسخه اصلی و کدام نسخه تکراری است.
-
کمک به شناسایی و اصلاح خطای سایت
نقشه سایت میتواند خطاها یا مشکلات موجود در یک وبسایت، مانند لینکهای شکسته یا محتوای تکراری را برجسته کند و صاحبان وبسایت را قادر میسازد تا به سرعت آنها را اصلاح کنند.
نحوه یافتن نقشه سایت
سادهترین راه برای یافتن نقشه سایت جستجوی دستی آن است. اگر وب سایتی دارای سایت مپ باشد، معمولاً میتوانید آن را در یکی از آدرسهای زیر پیدا کنید:
- domain.com/sitemap.xml
- domain.com/sitemap_index.xml
- site:domain.com inurl:sitemap
- site:domain.com intitle:sitemap
آدرس وب سایت واقعی را جایگزین domain.com کنید.
همچنین، اگر به سرچ کنسول یک وب سایت دسترسی دارید میتوانید به گزارش “Sitemaps” در بخش “Indexing” در منوی سمت چپ بروید. در اینجا، بخشی به نام “نقشههای سایت ارسال شده” را مشاهده خواهید کرد. اگر شخصی قبلا نقشه سایت XML را ارسال کرده باشد، URL آن را در لیست پیدا خواهید کرد. علاهبر این، نقشه سایت را در فایل robots.txt میتوانید جستجو کنید. اگر تمام راههای ذکر شده در بالا را امتحان کردید و نتوانستید نقشه سایت را پیدا کنید، احتمالاً وبسایت نقشهای ندارد.
نحوه ایجاد نقشه سایت با استفاده از افزونههای وردپرس
اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید، میتوانید از افزونههای مختلف برای ایجاد نقشه سایت استفاده کنید. افزونه یواست سئو یکی از محبوبترین افزونههای وردپرس برای سئو و بهینهسازی وبسایت است که امکانات مختلفی از جمله ایجاد نقشه سایت را ارائه میدهد. مزیت اصلی استفاده از Yoast SEO برای ایجاد نقشه سایت وردپرس این است که بهطور خودکار بهروز میشود و هر زمان که صفحه جدیدی را به سایت خود اضافه میکنید، پیوندی به آن صفحه به فایل نقشه سایت شما اضافه میشود. در ادامه به نحوه ایجاد نقشه سایت با استفاده از افزونه یواست سئو میپردازیم:
گام اول: ابتدا افزونه یواست سئو را در وبسایت وردپرسی خود نصب و فعال کنید.
گام دوم: به پیشخوان وردپرس خود بروید و از منوی سئو گزینه عمومی را انتخاب کنید.
گام سوم: در تب امکانات، به بخش نقشههای XML سایت بروید و گزینه فعال کردن نقشههای XML سایت را فعال کنید.
گام چهارم: با فعال کردن این گزینه، یواست سئو بهطور خودکار دو نقشه سایت برای شما ایجاد میکند:
- نقشه سایت پستها: شامل تمام پستهای وبلاگ شما
- نقشه سایت صفحات: شامل تمام صفحات دیگر وبسایت شما
گام پنجم: برای مشاهده سایت مپ خود، میتوانید روی مشاهده نقشه سایت کلیک کنید.
گام ششم: شما میتوانید با کلیک روی تنظیمات نقشه سایت، تنظیمات مربوط به نقشه سایت خود را تغییر دهید. در این بخش میتوانید نوع محتوایی که میخواهید در نقشه سایت شما نمایش داده شود را انتخاب کنید، اولویتبندی صفحات وبسایت خود را برای موتورهای جستجو تعیین کنید، صفحات خاصی را از نقشه سایت خود حذف کنید و…
اگر از Yoast استفاده نمیکنید، افزونههای زیادی مثل رنک مث و Google XML Sitemaps در دسترس هستند که میتوانید برای ایجاد نقشه سایت از آنها استفاده کنید.
راهنمای ایجاد نقشه سایت با استفاده از ابزارهای آنلاین
اگر از وردپرس استفاده نکنیم چگونه سایت مپ بسازیم؟ ابزارهای آنلاین متعددی برای ایجاد نقشه سایت بهطور رایگان و بدون نیاز به ویرایش کد وجود دارند. میتوانید از ابزار XML-Sitemaps.com برای ساخت سایت مپ آنلاین استفاده کنید. این ابزار بستههای پولی و رایگان را ارائه میدهد و تنها چیزی که نیاز دارید، این است که URL سایت خود را در قسمت جستجو قرار دهید و دکمه شروع را فشار دهید. همچنین، میتوانید با ابزار Screaming Frog نقشههای سایت XML را با تنظیمات پیشرفته مانند برچسبهای “آخرین تغییر” ایجاد کنید.
8 موردی که باید از سایت مپ خود حذف کنید
توصیه میشود برای استفاده موثر از بودجه خزش سایت خود، فقط صفحات مهم را در نقشه سایت قرار دهید. با این رویکرد، موتورهای جستجو بهصورت هوشمندانه وب سایت شما را میخزند. صفحات زیر را در نقشه سایت قرار ندهید:
- صفحات تکراری
- صفحات صفحه بندی شده (pagination)
- صفحات آرشیو
- صفحات ریدایرکت شده
- صفحات با لینک شکسته یا خطای 404
- صفحات دارای خطای سرور
- آدرسهای اینترنتی نظرات
- صفحات نوایندکس شده
چگونه نقشه سایت خود را به گوگل ارسال کنیم؟
پس از ایجاد و اعتبارسنجی نقشه سایت خود، مرحله بعدی این است که موتورهای جستجو را در مورد نقشه سایت خود مطلع کنید. برای این کار باید سایت مپ گوگل را به سرچ کنسول (Google Search Console) معرفی کنید.
- به سرچ کنسول سایت خود بروید.
- در منوی سمت چپ، گزینه Sitemaps را انتخاب کنید.
- روی افزودن نقشه سایت جدید کلیک کنید.
- URL نقشه سایت خود را در کادر مربوطه وارد کنید.
- گزینه Submit را بزنید.
با انجام این مراحل، نقشه سایت شما به سرچ کنسول گوگل ارسال میشود و موتور جستجوی گوگل میتواند صفحات وبسایت شما را بهطور کامل درک و رتبهبندی کند. اگر نقشه سایت خود را بهروز نگه دارید، فقط باید یک بار آن را به گوگل ارسال کنید. گوگل بهصورت دورهای سایت مپ شما را برای یافتن صفحات جدید بازبینی میکند.
پس از ارسال نقشه سایت، اگر پیام سبز “موفقیت” دریافت کردید، همه چیز خوب است. اگر مشکلی در نقشه سایت شما وجود داشته باشد، وضعیت قرمز رنگ “نمیتوان دریافت کرد” یا “خطا دارد” را مشاهده خواهید کرد. در این مورد، سرچ کنسول توضیح مفصلی در مورد اینکه چه اشتباهی رخ داده و چگونه میتوانید آن را برطرف کنید، ارائه میدهد.
نکات حرفهای برای بهینه سازی نقشه سایت
- تاریخ “آخرین تغییر” URL های سایت م را فقط زمانی که تغییرات قابل توجهی در سایت خود ایجاد میکنید یا محتوای جدیدی به سایت اضافه میکنید، تغییر دهید. در غیر اینصورت، گوگل آن را بهعنوان یک تاکتیک اسپم در نظر میگیرد.
- اسکیمای ویدیو تا حد زیادی جایگزین نیاز به نقشه سایت ویدئو شده است.
- فقط URL های متعارف خود را در سایت مپ فهرست کنید. اگر صفحات تکراری یا تقریباً یکسان دارید، فقط URL صفحهای که میخواهید در نتایج جستجو نشان داده شود را در نقشه سایت قرار دهید و برای صفحههای مشابه از تگ rel=canonical استفاده کنید.
- نقشه سایت به موتورهای جستجو سیگنال میدهد که میخواهید کدام صفحات خزیده و فهرست شوند. بنابراین، هرگز URL های Noindex خود را در نقشه سایت قرار ندهید، زیرا این کار سیگنالهای متناقضی را به رباتهای گوگل ارسال میکند.
- سایت مپ را با استفاده از ابزارهایی مانند XML Sitemap Validator یا گزارش نقشه سایت سرچ کنسول گوگل اعتبارسنجی کنید. این مرحله به شناسایی هرگونه خطا یا مشکلی که ممکن است مانع فهرستبندی مناسب توسط موتورهای جستجو شود، کمک میکند.
- بهطور منظم نقشه سایت را در حین افزودن یا حذف صفحات از وب سایت خود به روز کنید. به روز نگه داشتن نقشه سایت تضمین میکند که موتورهای جستجو از هرگونه تغییر آگاه هستند و میتوانند محتوای جدید را فوراً بخزند.
- فقط صفحات ضروری را که میخواهید موتورهای جستجو فهرست کنند در سایت مپ قرار دهید. از قرار دادن صفحات ورود به سیستم یا صفحاتی که ارزش قابل توجهی ندارند خودداری کنید.
- از ویژگی اولویت (priority) برای نشان دادن اهمیت نسبی صفحات استفاده کنید. برای هدایت موتورهای جستجو به تخصیص موثر بودجه خزش، اولویت بیشتری را به صفحات مهم اختصاص دهید.
- حداکثر تعداد URL هایی که میتوان به یک نقشه سایت اضافه کرد، نمیتواند بیش از 50000 عدد باشد. حداکثر حجم فایل نقشه سایت نباید بیشتر از 50 مگابایت باشد. اگر سایت بزرگی دارید، باید از چندین نقشه سایت استفاده کنید.
- از URL های مطلق در نقشه سایت خود استفاده کنید. گوگل سعی میکند آدرسهای اینترنتی شما را دقیقاً همانطور که فهرست شده است بخزد، پس URL نسبی مشخص نکنید.
جمعبندی
هیچ جریمهای برای نداشتن نقشه سایت وجود ندارد، اما داشتن سایت مپ برای وب سایت شما مزایایی دارد. به خاطر داشته باشید که نقشه سایت، یک قانون نیست که گوگل از آن پیروی کند، بلکه بیشتر مجموعهای از اولویتها و پیشنهادها است که میتواند به خزندههای Google در خزیدن و نمایهسازی کمک کند. سایت مپ XML صرفا شانس ایندکس پذیری صفحات سایت شما را افزایش میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید