الگوریتم پنگوئن چیست؟
در چشم انداز همیشه در حال تحول بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، بهروز ماندن با الگوریتمهای گوگل برای صاحبان وب سایت و متخصصان سئو بسیار مهم است. گوگل همواره در تلاش است تا به وبسایتهای باکیفیت رتبه بدهد و از حضور سایتهای درگیر تکنیکهای کلاه سیاه و اسپم در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) جلوگیری کند. به همین دلیل، در سال 2012 الگوریتم پنگوئن را راه اندازی کرد. در این مطلب به بررسی هدف و نحوه عملکرد این الگوریتم و پیامدهای آن برای سایتها خواهیم پرداخت.
میخوای بدونی چطوری سایتت رو از جریمه الگوریتم پنگوئن در امان بمانی ؟؟ همه تریک ها و ترفند های کیس استادی توی دوره سئو در تبریز سایبر وب به صورت کامل و حرفه ای برای شما آموزش داده شده می تونی روی لینک کلیک کنی و آموزش ببینی
هدف الگوریتم پنگوئن چیست؟
قبل از معرفی الگوریتم پنگوئن، حجم لینک نقش مهمی در تعیین امتیاز یک صفحه وب، هنگام خزیدن و تجزیه و تحلیل توسط گوگل داشت. این باعث میشد برخی از سایتها با به دست آوردن حجم زیادی از بک لینکهای بیکیفیت، نامربوط یا غیرطبیعی در جایگاههای بهتری در نتایج جستجوی ارگانیک ظاهر شوند و کیفیت کلی نتایج جستجو کاهش یافته بود. در نتیجه، تجربه کاربر و اعتبار گوگل به عنوان یک موتور جستجو تضعیف شده بود.
هدف الگوریتم پنگوئن پاداش دادن به وبسایتهایی است که محتوای باکیفیت و تجربه کاربری خوبی ارائه میدهند و در عین حال با سایتهایی که دستورالعملهای Google را نقض میکنند و با تکنیکهای کلاه سیاه به دنبال دستکاری رتبه خود هستند، برخورد میکند. Google Penguin سایتهایی را که محتوای ارزشمند، لینکهای مرتبط از منابع تایید شده و کلمات کلیدی طبیعی دارند، تشخیص میدهد. این الگوریتم، کمک میکند تا نتایج جستجو برای کاربران مرتبطتر و مفیدتر باشند و وبسایتها براساس کیفیت محتوا و تجربه کاربری خود، رقابت عادلانهای را تجربه کنند.
الگوریتم پنگوئن گوگل چگونه کار میکند؟
الگوریتم پنگوئن بخشی جدایی ناپذیر از سیستم رتبهبندی موتور جستجوی گوگل است که برای مبارزه با هرزنامههای وب و لینکسازی دستی طراحی شده است. این الگوریتم، بکلینکهای یک وبسایت را برای تعیین کیفیت و ارتباط آنها و شناسایی الگوهای غیرطبیعی تجزیه و تحلیل میکند. فاکتورهای مختلف، مانند تنوع انکرتکستها، اعتبار دامنههای لینکدهنده، ارتباط صفحات لینکدهنده با محتوای وبسایت و سرعت و الگوهای لینکدهی را بررسی میکند.
وبسایتهایی که مشخص شود درگیر تاکتیکهایی مانند خرید لینک، استفاده از مزارع لینک، پر کردن صفحات با کلمات کلیدی و سایر تکنیکهای سئو کلاه سیاه هستند، با افت رتبه یا حتی حذف کامل از نتایج جستجو جریمه میشوند. در عوض سایتهایی که بر تولید محتوای باکیفیت و شیوههای لینکسازی ارگانیک تمرکز دارند، در رتبههای بالاتری قرار میگیرند.
الگوریتم پنگوئن گوگل روی چه مواردی حساس است؟
هدف از طراحی این الگوریتم به دست آوردن کنترل بیشتر و کاهش اثربخشی تکنیکهای کلاه سیاه بود. پنگوئن گوگل، فقط با لینکهای ورودی سایت سروکار دارد و اصلا به لینکهای خروجی از آن سایت نگاه نمیکند.
- بکلینکهای بیکیفیت و اسپم: الگوریتم پنگوئن منبع پیوندها و اعتبار و ارتباط وب سایتهای پیونددهنده را ارزیابی کرده و سایتهایی که حجم بالایی از بک لینکهای نامربوط یا بیکیفیت دارند را جریمه میکند. به دست آوردن تعداد زیادی لینک از وب سایتهای غیر مرتبط یا دایرکتوریهای با کیفیت پایین، میتواند برای رتبهبندی جستجوی وب سایت مضر باشد.
- انکرتکستهای بیش از حد بهینه شده: وبسایتهایی که در Anchor Text بکلینکهای آنها بهطور مکرر از یک کلمه کلیدی استفاده شده باشد، میتوانند مشکوک به دستکاری هستند. حفظ توزیع انکرتکست طبیعی و متنوع، شامل انواع کلمات کلیدی، اصطلاحات برند و عبارات عمومی، ضروری است.
- رشد سریع و غیرطبیعی بک لینکها: این الگوریتم سرعت دریافت بک لینک توسط یک وب سایت را بررسی میکند. افزایش ناگهانی یا غیرمعمول در تعداد بک لینکها، میتواند نشان دهنده اعمال دستکاری باشد. وب سایتها باید بر رشد بک لینک طبیعی در طول زمان تمرکز کنند و از هر گونه استراتژی که ممکن است باعث شک و ظن شود، اجتناب کنند.
- الگوهای لینکدهی: پنگوئن به الگوهایی که دستکاری در لینکسازی را نشان میدهند، حساس است. تبادل لینک تکنیکی است که در آن وب سایتها توافق میکنند که متقابلا به یکدیگر پیوند دهند و یکی از خط قرمزهای الگوریتم پنگوئن محسوب میشود. همچنین، شرکت در طرحهای لینک پولی یا استفاده از مزرعههای لینک، میتواند ردپایی بر جای بگذارد و به جریمه سایت شما منجر شود.
- خرید یا فروش لینک: وبسایتهایی که لینک بیلدینگ انجام دادهاند، در واقع دستورالعملهای Google را نقض کردهاند. خرید لینک از مزارع لینک، شبکههای وبلاگ خصوصی (PBN) یا فهرستهای لینک با کیفیت پایین، میتواند منجر به جریمه پنگوئن شود. به طور مشابه، فروش لینک در یک وب سایت برای دستکاری رتبه بندی موتور جستجو، تخلف محسوب میشود.
- وب سایتهای با محتوای کم یا بیکیفیت: هرچند، پنگوئن در درجه اول بر مسائل مرتبط با بک لینک تمرکز دارد، اما کیفیت و ارتباط محتوای یک وب سایت را نیز در نظر میگیرد. ایجاد محتوای جامع، آموزنده و جذاب که نیازهای مخاطب هدف شما را برآورده کند، ضروری است و سایتهای با محتوای کم یا کیفیت پایین در معرض خطر جریمه پنگوئن قرار دارند.
- تکرار کلمات کلیدی: پر کردن یک صفحه وب با تعداد زیادی از کلمات کلیدی یا تکرار کلمات کلیدی برای دستکاری رتبه گوگل در عبارات جستجوی خاص، یکی دیگر از محرکهای الگوریتم پنگوئن است.
چگونه تشخیص دهیم که سایت توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شده است؟
در وهله اول باید به این نکته توجه کنید که بین جریمه پنگوئن و جریمه دستی برای لینک سازی غیرطبیعی تفاوت وجود دارد. پنگوئن یک فیلتر گوگل است که برای همه وب سایتها قابل اعمال است، در حالی که جریمه دستی مختص وب سایتی است که Google آن را اسپم تشخیص داده است. جریمه دستی یک وبسایت، ممکن است نتیجه دریافت گزارش از کاربران گوگل باشد یا امکان دارد خود گوگل به برخی از حوزهها بیشتر از بقیه نظارت کند.
تعیین اینکه آیا سایت شما توسط الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه شده است یا خیر، نیازمند تجزیه و تحلیل دقیق شاخصهای مختلف است. در ادامه چندین شاخص را معرفی میکنیم که به شما کمک میکنند تشخیص دهید که آیا سایت شما تحت تأثیر جریمه پنگوئن قرار گرفته است یا خیر:
- افت ناگهانی رتبه بندی: یکی از آشکارترین علائمی که نشان میدهد سایت شما ممکن است توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شده باشد، افت ناگهانی و قابل توجه در نتایج رتبهبندی جستجو است. اگر متوجه کاهش ناگهانی ترافیک ارگانیک یا کاهش شدید رتبه کلمات کلیدی خود شدید، میتواند نشانه جریمه شدن سایت شما باشد.
- گزارش جریمه دستی در سرچ کنسول: در Google Search Console، میتوانید به گزارش اقدامات دستی دسترسی داشته باشید. این گزارش اطلاعاتی در مورد هرگونه جریمه دستی موجود بر روی سایت شما ارائه میدهد. اگر وب سایت شما توسط پنگوئن جریمه شده باشد، در این گزارش جزئیات خاص و اقدامات توصیه شده برای رفع جریمه فهرست میشود.
- تحلیل الگوریتمی: گوگل الگوریتم پنگوئن را به صورت دورهای بهروز می کند. اگر تجزیه و تحلیل وب سایت شما، کاهش رتبه یا ترافیک را در تاریخ مرتبط با به روز رسانی پنگوئن نشان دهد، ممکن است تحت تأثیر این الگوریتم قرار گرفته باشید. مطمئن شوید که نوسانات ترافیکی مورد انتظار را از عواملی مانند فصلی بودن برخی حوزهها یا کلمات رد کردهاید و به دقت ارزیابی کنید که آیا شیوههای بهینهسازی کلمات کلیدی یا لینکسازی شما توسط Google اسپم تلقی میشود و سایت شما را در برابر بهروزرسانی پنگوئن آسیبپذیر میکند یا نه.
چگونه جریمه الگوریتم گوگل پنگوئن را رفع کنیم؟
لازم است بدانید برخلاف جریمههای دستی که پس از اقدامات لازم باید درخواست بازنگری را برای Google ارسال کنید، نمیتوانید چنین درخواستی برای لغو جریمه پنگوئن ارائه کنید. اما، اگر طبق موارد زیر برای رفع مشکلات اقدام کنید، اغلب مواقع بعد از اینکه Googlebot برای خزیدن سایت شما میآید، بخشیده خواهید شد. مراحل عملی و بهترین روشها برای رفع جریمه الگوریتم پنگوئن عبارتند از:
-
علت اصلی را شناسایی کنید:
اولین قدم در رفع جریمه پنگوئن، شناسایی علت اصلی است. بکلینکهای وب سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید و لینکهای بیکیفیت یا اسپم را حذف یا رد کنید. سرچ کنسول شامل لیستی از بک لینکها برای صاحبان سایت است، همچنین ابزارهای دیگر زیادی وجود دارند که لینکهای داده شده به سایت شما را نشان میدهند.
-
بک لینکهای اسپم را Disavow یا پاک کنید:
هرگونه لینکهای غیرطبیعی که بر روی آنها کنترل دارید، ازجمله پیوندهایی که خودتان ایجاد کردهاید یا بکلینکهایی که خریدهاید را حذف کنید. لینکهای اسپمی که رقبا برای شما ساختهاند و به آنها دسترسی ندارید را بهصورت تکی یا در سطح دامنهDisavow کنید.
-
محتوای سایت را بازنگری کنید:
محتوای وب سایت را برای رفع بهینه سازی بیش از حد و اطمینان از اینکه کلمات کلیدی بهطور طبیعی پیاده سازی شدهاند، بازنگری کنید. الگوریتم پنگوئن برای رفع ضعف شدید در سیستم گوگل که منجر به فریب خوردن آن با تعداد زیاد لینک و بهینهسازی بیش از حد کلمات کلیدی در صفحات وب میشد، ایجاد شده است. برای اینکه از اسپم و بیارزش تلقی شدن وب سایت خود توسط گوگل جلوگیری کنید، تمام محتوایی که منتشر میکنید باید ارزشمند باشد و روشهای لینکسازی شما باید ایمن و طبیعی جلوه کند.
چه مدت طول میکشد تا از جریمه الگوریتم پنگوئن خارج شویم؟
گاهی اوقات، مدیران وبسایتها پس از تلاش بسیار برای بازیابی از جریمه الگوریتم پنگوئن، همچنان شاهد افزایش ترافیک یا رتبه نیستند. چندین دلیل احتمالی پشت این موضوع وجود دارد:
- احتملا ترافیک و رتبه سایت شما قبل از جریمه شدن، غیرقابل توجیه، موقت یا ناشی از بک لینکهای بد بوده است.
- بعد از اینکه لینکهای اسپم حذف شدند، هیچ تلاشی برای کسب بک لینکهای جدید و باارزش انجام نشده است.
- همه بک لینکهای منفی، Disavow نشدهاند.
- مشکل به لینکهای اسپم ربطی نداشته و شما مورد جریمه پنگوئن واقع نشده بودید.
نکته مهم: بسیاری از وبمسترها تصور میکنند که بلافاصله پس از اقدامات بهبود از جریمه پنگوئن، به رتبههای قبلی خود بازمیگردند. اولا، برخی از لینکهایی که شما Disavow کردید، احتمالاً به یک رتبهبندی مصنوعی کمک میکردند، بنابراین نمیتوانید انتظار داشته باشید که رتبههای جدید شما به اندازه قبل بالا باشند. دوما، از آنجایی که بسیاری از افراد در ارزیابی کیفیت لینکها مشکل دارند، برخی از لینکهای با کیفیت بالا نیز ممکن است در این فرآیند رد شوند.
همچنین، این واقعیت را که گوگل دائما الگوریتمهای خود را بهروز میکند، به این ترکیب اضافه کنید، بنابراین عواملی که قبلاً برای شما مفید بودند، ممکن است اکنون تاثیر زیادی نداشته باشند و بالعکس. وبسایتهایی که خود را با این بهروزرسانیها تطبیق میدهند و تنظیمات لازم را برای هماهنگی با دستورالعملهای Google انجام میدهند، شانس بیشتری برای بازیابی از جریمه پنگوئن دارند.
باورهای غلط در مورد الگوریتم پنگوئن گوگل
سئو یک حوزه پر از تحول است و تئوریها و یافتههای آزمایشی جدید، روزانه بهصورت آنلاین منتشر میشوند. این امر منجر به ایجاد سوء تفاهم و تصورات غلط در بین صاحبان وب سایت و متخصصان سئو در مورد الگوریتمهای گوگل شده است که در ادامه چند مورد را بررسی میکنیم.
-
الگوریتم پنگوئن یک جریمه است؟
پنگوئن ماهیت کاملاً الگوریتمی دارد و گوگل نمیتواند به صورت دستی آن را کنترل کند. جریمه دستی زمانی اتفاق میافتد که یکی از اعضای تیم وب اسپم Google نیاز به اعمال جریمه در دامنه را احساس کند که در اینصورت از طریق سرچ کنسول اعلانی دریافت خواهید کرد. اما افت رتبه پنگوئن، بدون دخالت اعضای تیم Google است و به تغییرات الگوریتمی مربوط میشود.
-
اگر الگوریتم پنگوئن با سایت شما برخورد کند، گوگل به شما اطلاع خواهد داد؟
تصور اشتباه دیگر در مورد این الگوریتم گوگل این است که پس از اعمال آن به شما اطلاع داده میشود. متاسفانه این درست نیست و سرچ کنسول چنین گزارشی به شما نمیدهد.
-
Disavow کردن بک لینکهای مشکوک برای رها شدن از ضربه الگوریتم پنگوئن کافی است؟
ابزار Disavow منبع ارزشمندی برای جدا کردن یک وب سایت از لینکها مضر است، اما نباید به عنوان یک راهحل سریع و کافی تلقی شود. هرچند که این تاکتیک، بسیاری از لینکهای بیکیفیت و اسپم را حذف میکند، اما بسیار زمانبر است و منابع بالقوه را هدر میدهد. الگوریتم Google Penguin درصد لینکهای باکیفیت را در مقایسه با لینکهای اسپم بررسی میکند. بنابراین، به جای تمرکز بر حذف دستی لینکهای بیکیفیت، ممکن است بهتر باشد که تعداد پیوندهای باکیفیت وب سایت خود را افزایش دهید.
-
بهبود بعد از جریمه الگوریتم پنگوئن امکانپذیر نیست؟
این تصور غلط وجود دارد که جریمه پنگوئن دائمی و غیرقابل برگشت است. بهترین راه برای از بین بردن اثرات منفی پنگوئن این است که تمام لینکهای موجود در وب سایت خود را فراموش کنید و شروع به کسب لینکهای طبیعی کنید. هر چه تعداد بیشتری لینک باکیفیت به دست آورید، راحتتر میتوانید وب سایت خود را از چنگ پنگوئن رها کنید. جریمهها میتوانند در طول خزیدن مجدد رباتهای گوگل، برداشته شوند.
-
الگوریتم پنگوئن فقط وب سایتهایی که بک لینکهای ضعیف دارند را هدف قرار میدهد؟
پنگوئن در درجه اول بر روی شناسایی شیوههای لینکسازی دستی تمرکز دارد و میتواند بدون در نظر گرفتن کیفیت لینکها، بر وبسایتها تأثیر بگذارد. حتی وبسایتهای با بک لینک قوی در صورتی که دستورالعملهای Google را نقض کنند با جریمه مواجه خواهند شد.
-
الگوریتم پنگوئن فقط به کمیت لینک توجه دارد؟
تصور نادرست دیگر این است که این الگوریتم تنها تعداد بک لینکها را ارزیابی میکند. در واقع، پنگوئن بر کیفیت و ارتباط بک لینکها تاکید دارد. یک وب سایت با چند بک لینک باکیفیت و مرتبط، ممکن است بالاتر از یک وب سایت با تعداد زیادی بک لینک بیکیفیت یا نامربوط قرار گیرد. بنابراین، روی کسب لینکهای طبیعی و متنوع، به جای مقادیر زیاد بک لینک تمرکز کنید.
-
الگوریتم پنگوئن فقط روی بک لینکها تمرکز میکند؟
واقعیت این است که پنگوئن گوگل، لینکهای داخلی و انکرتکست آنها را نیز ارزیابی میکند. حفظ یک ساختار پیوند داخلی طبیعی و مرتبط و جلوگیری از بهینه سازی بیش از حد انکر تکستها در یک وب سایت ضروری است. لینکهای داخلی سایت، باید با تسهیل ناوبری و بهبود تجربه کلی کاربر، ارزشی را برای کاربران ایجاد کنند.
بررسی سیر تکامل الگوریتم پنگوئن
گوگل از زمان انتشار اولیه الگوریتم پنگوئن، چندین بهروزرسانی را برای اصلاح و افزایش کارایی و اثربخشی آن انجام داده است. در سپتامبر ۲۰۱۶ پنگوئن به بخشی از هسته اصلی الگوریتم رتبهبندی گوگل تبدیل شد و از آن زمان در حال بهروزرسانی آن در همه زبانها هستیم. در اکتبر 2016، گوگل اعلام کرد که الگوریتم پنگوئن بهصورت لحظهای (Real-Time) کار میکند.
برخلاف نسخههای قبلی که بهصورت دورهای عمل میکردند، در حال حاضر این الگوریتم، وبسایتها و لینکها را بهصورت لحظهای ارزیابی و تنظیم میکند. این بدان معناست که صفحات و وبسایتهایی که تحت تأثیر جریمه الگوریتم پنگوئن قرار میگیرند، مدت کوتاهی پس از رفع مشکلات و خزیدن مجدد رباتهای گوگل، میتوانند از جریمهها رها شوند. بنابراین میتوانید تاثیر آنی لینکسازی یا اقدامات اصلاحی خود را ببینید.
در نسخههای قبلی Google Penguin در صورت شناسایی سیگنالهای اسپم، رتبه کل دامنه کاهش مییافت و این جریمه در نهایت میتوانست منجر به حذف از ایندکس شود. امروزه الگوریتم پنگوئن براساس URL کار میکند و اگر با سیگنال اسپم مواجه شود، ارزش صفحات اسپم را کاهش میدهد. همچنین، گاهی این الگوریتم فقط در رتبه گروه کلیدواژههای خاصی که به شدت اسپم شده یا بیش از حد بهینه شده باشند، تأثیر میگذارد.
نکته: آزمایشها و تحقیقات نشان میدهند که تاثیر الگوریتم پنگوئن میتواند بین دامنهها نیز منتقل شود، بنابراین تغییر دامنه یا استفاده از تغییر مسیر 301 یا 302 اثر پنگوئن را از بین نمیبرند.
جمعبندی
الگوریتم پنگوئن صاحبان وبسایت و متخصصان سئو را تشویق میکند تا بر اهمیت تولید محتوای ارزشمند که به طور طبیعی بک لینکهای باکیفیت را جذب میکند، متمرکز شوند. وب سایتها با اولویت قرار دادن تجربه کاربر و کیفیت، میتوانند این الگوریتم را راضی نگه دارند و در رتبهبندی موتور جستجوی گوگل به موفقیت پایدار دست یابند.
دیدگاهتان را بنویسید