CDN یا شبکه توزیع محتوا چیست؟
در دنیای دیجیتال پرسرعت امروزی، ارائه سریع و کارآمد محتوای آنلاین برای کسبوکارها و سازمانها بسیار مهم است. محبوبیت خدمات CDN همچنان در حال رشد است و امروزه اکثر وب سایتهای بزرگ؛ از جمله فیس بوک، نتفلیکس و آمازون از طریق شبکههای توزیع محتوا ارائه میشوند. CDN ها بهعنوان یک راه حل قدرتمند برای افزایش سرعت وب سایتها ظهور کردهاند و به بهینهسازی عملکرد وب و بهبود تجربه کاربری کمک میکنند. در این مطلب، میآموزید که CDN چیست و چگونه کار میکند و در ادامه به بررسی مزایای شبکه توزیع محتوا برای وب سایتها میپردازیم.
CDN یا شبکه توزیع محتوا چیست؟
CDN یک شبکه توزیع شده جغرافیایی از سرورها است که به صورت استراتژیک در مراکز داده سراسر جهان قرار دارند. سرویسهای CDN با ذخیره کردن و ارائه محتوای وب به کاربران، براساس موقعیت جغرافیایی آنها کار میکنند که منجر به کاهش زمان بارگذاری سایت میشود. شبکههای توزیع محتوا با به حداقل رساندن فاصله بین کاربران و منبع محتوا، تجربه کلی کاربران وب را بهبود میبخشند.
در دوره جامع سایبر سئو افرای وب قسمتی وجود داره برای اینکه شما بتونید سایت رو به بهترین پرفورمنس برسونید، شما میتونید دوره سایبر سئو رو همین الان ثبت نام کنید.
آشنایی با اجزای CDN
یک شبکه توزیع محتوا بر سه نوع سرور متکی است:
- سرورهای مبدا ( Origin servers ): میزبان اصلی وبسایت و حاوی نسخههای اصلی محتوا هستند و فایلهای اصلی سایت بر روی آنها ذخیره میشود. هنگامی که محتوا در حافظه پنهان سرور لبه در دسترس نباشد یا هر زمان که محتوا نیاز به بروزرسانی داشته باشد، CDN آن را از سرور مبدا بازیابی کرده و برای درخواستهای بعدی در حافظه پنهان ذخیره میکند.
- سرورهای لبه ( Edge servers ): سرورهای ارائهدهنده CDN هستند که در دیتاسنترهای مختلف سراسر جهان قرار گرفتهاند و محتوای سایت را از سرور اصلی دریافت کرده و نسخه کپی آن را در حافظه پنهان کش میکنند. پس از اتصال سایت و دامنه به شبکه توزیع محتوا، سرورهای لبه، ارائه محتوای سایت به کاربران نهایی را بر عهده خواهند داشت. هنگامی که کاربر درخواست دسترسی به محتوای یک سرور اصلی را میدهد، به یک کپی ذخیرهشده از محتوا در سرور لبهای که از نظر جغرافیایی به او نزدیک است، هدایت میشود. در صورتی که درخواست ارسال شده توسط کاربر در سرور لبه ذخیره نشده باشد و یا محتوای درخواست شده از نوع داینامیک باشد، شبکه به سرور اصلی درخواست داده و محتوای بهروزشده را پس از دریافت به کاربر نمایش میدهد.
- سرورهای DNS: سرورهای میانی بین سرورهای لبه و سرور مبدا هستند و درخواستها را به مناسبترین سرور CDN هدایت میکنند.
CDN چگونه کار میکند؟
CDN شبکهای از سرورها است که با هدف ارائه محتوای سریع، ارزان، قابل اعتماد و ایمن به هم مرتبط شدهاند. شبکه توزیع محتوا به منظور بهبود سرعت و اتصال، سرورها را در نقاط تبادل بین شبکههای مختلف قرار میدهد. یک ارائهدهنده CDN با داشتن اتصال به این مکانهای به هم پیوسته، میتواند هزینهها و زمان انتقال دادهها را کاهش دهد.
فرآیند کار شبکه توزیع محتوا تقریباً شفاف است. هنگامی که کاربر مطالبی مانند تصاویر، ویدیوها یا صفحات وب را درخواست میکند، CDN وارد عمل میشود و به جای اینکه درخواست کاربر مستقیماً به سرور مبدا ارسال شود، به نزدیکترین سرور CDN در نزدیکی مکان کاربر هدایت میشود. سرور لبه، یک کپی از محتوای درخواستی را به کاربر ارائه میدهد و اگر محتوا را کش نکرده بود، با سرور مبدا ارتباط برقرار میکند تا محتوای جدیدی را که ذخیره نشده است به کاربر تحویل دهد.
برای مثال، در نیویورک هستید و میخواهید وبسایت فروشگاه مورد علاقهتان در لندن را که روی سروری در لندن میزبانی میشود، مشاهده کنید. در صورتیکه وب سایت مذکور از بستر CDN استفاده نکند، درخواست شما مجبور است سراسر اقیانوس اطلس را طی کند و زمان بارگذاری سایت برای شما طولانی خواهد بود. برای رفع این مشکل، شبکه CDN نسخه کش شده محتوای وب سایت لندن را در چندین سرور لبه در مکانهای جغرافیایی مختلف سراسر جهان ذخیره میکند. در این شبکه، سروری که در نزدیکی محل زندگی شما در نیویورک قرار دارد، مسئول ارائه نسخه کپی محتوا به شماست.
انواع مکانیسمهای ذخیره سازی CDN
CDNها از مکانیسمهای مختلف کش برای بهبود کارایی وبسایت استفاده میکنند که در ادامه با آنها آشنا میشوید.
- ذخیره سازی تمام صفحه؛ شبکههای توزیع محتوا میتوانند کل صفحات وب از جمله HTML، CSS، جاوا اسکریپت و تصاویر را در حافظه پنهان نگه دارند. این رویکرد، امکان تحویل سریعتر صفحات وب به کاربران را فراهم میکند و نیاز به چندین بار رفت و برگشت به سرور مبدا را کاهش میدهد.
- ذخیره سازی اشیاء؛ شبکههای توزیع محتوا، همچنین تصاویر، فیلمها و فایلها را در حافظه پنهان ذخیره میکنند. این اشیاء در سرورهای لبه نگهداری میشوند و در صورت درخواست، مستقیماً به کاربران ارائه میشوند و نیاز به بازیابی مکرر آنها از سرور مبدا به حداقل میرسد.
در پنل مدیریتی میزبان CDN خود میتوانید برای فرآیند کشینگ، قوانین و مدت زمان اعتبار تعیین کنید. برای مثال در صورتی که برای یک صفحه خاص از سایت 15 دقیقه اعتبار کش تعیین کنید، پس از اتمام این مدت زمان، سرورهای شبکه برای دریافت ورژن جدید یا آپدیت شده آن صفحه، به سرور اصلی مراجعه کرده و محتوای جدید را مجدداً کش میکنند.
مزایای استفاده از CDN چیست؟
شبکههای توزیع محتوا مزایای زیادی را برای وبسایتها ارائه میکنند و با استفاده از CDN میتوانید محتوای آنلاین خود را سریعتر، کارآمدتر و با دسترسی بهتر به کاربران در سراسر جهان ارائه دهید. در حقیقت، پذیرش CDNها یک سرمایه گذاری استراتژیک ارزشمند برای مشاغل و سازمانهایی است که به دنبال ارائه تجربیات آنلاین استثنایی در چشم انداز دیجیتال امروزی هستند. این سرویس میتواند به طور قابل توجهی بر موفقیت وب سایت شما تاثیر بگذارد و به رشد حضور آنلاین شما کمک کند.
- بهبود زمان بارگذاری وبسایت: CDN محتوای وب سایت را در چند سرور که بهصورت استراتژیک در مناطق جغرافیایی مختلف قرار دارند، ذخیره میکند و به کاربران اجازه میدهد به جای اتصال به هر جایی که سرور اصلی وب سایت ممکن است آنجا باشد، به سرور از لحاظ جغرافیایی نزدیکتر متصل شوند. زمان سفر کمتر به معنای خدمات سریعتر است و باعث میشود زمان بارگذاری صفحات وب بهطور قابل توجهی کاهش یابد. دسترسی سریع به محتوا، نرخ پرش را کاهش میدهد و موجب میشود افراد مدت زمان بیشتری را در سایت بگذرانند و افزایش رضایت و تعامل بازدیدکنندگان سایت را به دنبال دارد.
- بهبود مقیاس پذیری: CDN ها در مقیاس جهانی عمل میکنند و به وب سایت شما امکان میدهند تا محتوای خود را به کاربران در سراسر جهان ارائه دهد. این شبکه توزیع شده از سرورها با توزیع بار سرور، میتوانند به طور موثر حجم بالایی از ترافیک را مدیریت کنند و عملکرد ثابت وبسایت را در مناطق مختلف حفظ کنند. این مقیاسپذیری به وبسایت شما اجازه میدهد تا بدون افزایش زمان بارگذاری یا تجربه خرابی ناشی از اضافه بار سرور، به گروه بزرگی از کاربران پاسخ دهد.
- متعادل کردن ترافیک سرور: CDN ها از تکنیکهای خاصی برای بهینه سازی مصرف منابع سایت و اطمینان از تحویل یکپارچه محتوا استفاده میکنند. آنها با توزیع درخواستهای کاربر در چندین سرور، میتوانند حجم بالایی از ترافیک را بدون به خطر افتادن عملکرد سرور مدیریت کنند.
- افزایش پایداری و در دسترس بودن سایت: حجم زیاد ترافیک یا خرابیهای سخت افزاری میتواند عملکرد عادی وب سایت را مختل کند. CDN ها به لطف ماهیت توزیع شده خود، با کاهش وابستگی به سرور مبدا، Uptime و زمان در دسترس بودن سایت را افزایش میدهند. زیرا اگر یکی از سرورها در شبکه با مشکل یا خرابی مواجه شود، محتوا بهطور خودکار از سرورهای جایگزین ارائه میشود و دسترسی بدون وقفه را برای کاربران تضمین میکند. به این ترتیب، شبکه توزیع محتوا تاثیر خرابی سرور را به حداقل میرساند و قابلیت اطمینان کلی وب سایت شما را افزایش میدهد.
- کاهش هزینههای پهنای باند: هزینههای مصرف پهنای باند، یکی از هزینههای اولیه برای میزبانی وب سایتها است. CDN ها از طریق کش محتوای سایت، مقدار دادههایی را که سرور مبدا باید ارائه کند، کاهش میدهند و به بهینه سازی استفاده از پهنای باند کمک میکنند. هنگامی که یک کاربر محتوا را از وب سایت شما درخواست می کند، CDN محتوای کش شده را از سرور نزدیک به کاربر ارائه میدهد و نیاز به انتقال دادهها تا سرور اصلی را کاهش میدهد. این امر نه تنها باعث صرفهجویی در پهنای باند میشود، بلکه هزینههای میزبانی را برای صاحبان وبسایت کاهش میدهد.
- بهبود امنیت وب سایت: یک CDN به درستی پیکربندی شده، میتواند ترافیک مخرب را قبل از رسیدن به سرور اصلی شما فیلتر کرده و به محافظت از وب سایت در برابر برخی از تهدیدات آنلاین رایج مانند حملات(DDOS) کمک کند. شبکههای توزیع محتوا، همچنین میتوانند رمزگذاری SSL/TLS، فایروال برنامههای وب و سایر ویژگیهای امنیتی را برای محافظت از وب سایت و دادههای کاربران ارائه دهند. با استفاده از قابلیتهای امنیتی این سرویس، میتوانید اعتماد کاربران را افزایش داده و خطر حملات سایبری را به حداقل برسانید.
- محلی سازی محتوا: CDN ها به دارندگان وب سایت اجازه میدهند که استراتژیهای مسدودسازی جغرافیایی یا محلی سازی محتوا را پیاده سازی کنند. با استفاده از سرویس شبکه توزیع محتوا، میتوان دسترسی به محتوا را براساس مناطق جغرافیایی محدود کرد یا نسخههای محلی از محتوا را متناسب با مناطق، زبانها یا ترجیحات فرهنگی خاص ارائه کرد.
- کمک به بهبود سئو سایت: سرعت و عملکرد وب سایت از عوامل بسیار مهم در رتبه بندی موتورهای جستجو هستند. CDN ها زمان بارگذاری وب سایت را بهبود میبخشند و از آنجا که موتورهای جستجو وب سایتهای با لود سریع را ترجیح میدهند، در نتیجه رتبه و ترافیک ارگانیک سایت شما افزایش مییابد.
- صرفه جویی در هزینه: پیاده سازی شبکه توزیع محتوا، میتواند به روشهای مختلف منجر به صرفه جویی در هزینهها شود. CDN ها بار روی سرور اصلی را کاهش داده و به آن اجازه میدهند کارآمدتر عمل کند و به طور بالقوه نیاز به منابع اضافی سرور را کاهش میدهند. از طرفی، با ارائه محتوای کش شده از سرورهای لبه، استفاده از پهنای باند را بهینه میکنند و هزینهها را برای صاحبان وب سایت کاهش میدهند. علاوه بر این، شبکههای توزیع محتوا با بهبود عملکرد وب سایت و تجربه کاربری، بهطور بالقوه میتوانند نرخ تبدیل، حفظ مشتری و میزان فروش را افزایش دهند.
آیا CDN همان هاست است؟
CDN و هاست علیرغم استفاده از فناوری مشابه، اهداف متمایزی دارند و نمیتوانند جایگزین هم باشند. شبکه توزیع محتوا با ذخیره سازی محتوا در سرورهای شبکه، عملکرد وب سایت را بهبود میبخشد و بسیاری از وب سایتها با استفاده از این سرویس، تلاش میکنند تا عملکرد مناسبی داشته باشند. CDNها بهدلیل کمک به کاهش مصرف منابع و پهنای باند، جلوگیری از وقفه در سرویس و بهبود امنیت، یک انتخاب محبوب برای رفع برخی از مشکلات اصلی هاستها هستند. تفاوتهای اصلی هاست و CDN به موارد زیر است:
هاست |
CDN |
محتوا به صورت دائمی ذخیره میشود. |
محتوا بهصورت موقت در حافظه پنهان ذخیره میشود. |
همه درخواستها توسط یک سرور واحد مدیریت و ارائه میشوند. |
از شبکهای از سرورها که در سطح جهانی پخش شدهاند، استفاده میکند و درخواستها توسط نزدیکترین سرور لبه ارائه میشوند. |
مسئولیت میزبانی وب سایت را برعهده دارد. |
میزبان وب سایت نیست و فقط کپی محتوا را در سرورهایش ذخیره میکند. |
همه نوع محتوا را پشتیبانی و میزبانی میکند. |
فقط تصاویر، فایلهای CSS و JavaScript، فایلهای صوتی، ویدیویی و سایر فایلهای استاتیک و ثابت را ذخیره میکند. |
مشکلاتی، از جمله پهنای باند محدود، قطع سرویس و خطرات امنیتی، گاهی اوقات در هاست رخ میدهد. |
CDN ها این مشکلات را با استفاده از توزیع و کش محتوا در سرورهای لبه برطرف میکنند. |
چه کسب و کارهایی به CDN احتیاج دارند؟
امروزه، کسبوکارها در هر اندازه و صنایع به شدت به حضور آنلاین خود برای دسترسی و تعامل با مشتریان متکی هستند. شبکههای توزیع محتوا بهعنوان یک مؤلفه زیرساختی حیاتی برای کسبوکارهایی که به دنبال بهینهسازی عملکرد وبسایت خود، بهبود تجربه کاربری و مقیاسبندی عملیات خود هستند، پدیدار شدهاند. در ادامه مطلب 6 نوع کسبوکار که بدون CDN نمیتوانند در بازار باقی بمانند را بررسی میکنیم.
- وب سایتهای تجارت الکترونیک: کسبوکارهای تجارت الکترونیک با ارائه تجربههای خرید آنلاین یکپارچه و سریع رشد میکنند. CDN ها نقش حیاتی در حصول اطمینان از بارگیری سریع تصاویر محصول، توضیحات و سایر محتوای وب سایت در یک پایگاه جهانی دارند. شبکههای توزیع محتوا با کاهش تأخیر و بهبود عملکرد وب سایت، به کسب و کارهای E-Commerce کمک میکنند تا تجربه خریدی روان را ارائه دهند و در نهایت نرخ تبدیل و فروش بالایی داشته باشند.
- بازیهای آنلاین: بازی یکی دیگر از مقولههایی است که به انتقال اطلاعات بسیار سریع نیاز دارد. کاربران در زمان بهروزرسانیهای بازی و دانلود آن بیصبر هستند و نمیخواهند زیاد منتظر بمانند. با استفاده از CDN میتوانید دسترسی سریع به محتویات در مقیاس جهانی و همچنین تجربه بازی در سطح بالا را در هر دستگاهی تضمین کنید.
- خدمات رزرو آنلاین: امروزه مسافران عادت کردهاند که سریع با یک کلیک به فرصتهای سفر و تضمین امنیت بالا دسترسی پیدا کنند! یک وب سایت کند باعث دلسردی کاربران میشود و آنها خریدهای خود را تکمیل نمیکنند و به پلتفرمهای دیگر که احتمالاً سریعتر و جذابتر هستند، مراجعه میکنند. همه شرکتهایی که براساس سیستمهای رزرو آنلاین کار میکنند، از جمله پورتالهای مسافرتی یا وب سایتهای خطوط هوایی، برای اطمینان از دسترسی سریع به وبسایتهای خود و بهبود تجربه وب به CDN نیاز دارند.
- پلتفرمهای پخش زنده: سرویس پخش زنده، باید محتویات چندرسانهای را با کیفیت بالا ارائه دهد تا در هر دستگاه و موقعیتی قابل پخش باشند. همچنین، برای بهبود تعامل با مخاطب هدف، باید دسترسی فوری و بدون وقفه به محتویات ویدیویی را تضمین کند. سرویس CDN بهترین ابزار برای دستیابی به این نتایج است و به بهبود تجارت پخش زنده کمک شایانی میکند.
- شبکههای اجتماعی: این رسانهها بهطور همزمان توسط میلیونها نفر در سراسر جهان استفاده میشوند. شبکه توزیع محتوا، یک تجربه کاربری بیوقفه و یکپارچه ارائه میدهدو با جلوگیری از بارگذاری بیش از حد سرورهای مرکزی و خرابی احتمالی، بارهای کاری را به روشی هوشمند در شبکه توزیع میکند.
- توسعهدهندگان اپلیکیشن موبایل: با گسترش دستگاهها و برنامههای تلفن همراه، توسعهدهندگان برنامههای تلفن همراه برای اطمینان از تجربههای بهینه کاربر، به ارائه محتوای کارآمد نیاز دارند. CDN های طراحیشده برای شبکههای تلفن همراه به کاهش تأخیر و بهینهسازی استفاده از پهنای باند برای محتوای برنامه تلفن همراه، مانند تصاویر، ویدیوها و بهروزرسانیها کمک میکنند. آنها با ارائه محتوا از سرورهای نزدیک به کاربران نهایی، عملکرد برنامه را بهبود میبخشند، مصرف داده را کاهش میدهند و به تعامل و حفظ بیشتر کاربر کمک میکنند.
نکات مهمی که در انتخاب CDN باید در نظر بگیرید
هنگام انتخاب CDN، باید چندین عامل را در نظر بگیرید:
- پوشش شبکه توزیع محتوا و مکان سرورهای لبه آن را ارزیابی کنید. یک شبکه جهانی با سرورهایی در مکانهای استراتژیک، تحویل بهینه محتوا به کاربران در سراسر جهان را تضمین میکند.
- به دنبال CDN های باسابقه و قابل اعتماد که دارای معماری شبکهای برای تأخیر کم و کارایی بالا هستند، باشید.
- توانایی شبکه توزیع محتوا برای مدیریت جهشهای ناگهانی در ترافیک را ارزیابی کنید. یک CDN مقیاسپذیر میتواند با حفظ عملکرد بهینه، بهطور موثری تحویل محتوا را در چندین سرور توزیع کند.
- ویژگیهای امنیتی ارائه شده توسط شبکه توزیع محتوا را در نظر بگیرید. یک CDN ایمن، علاوهبر محافظت از محتوای سایت، تجربه وبگردی ایمن را برای کاربران نهایی تضمین میکند.
- به دنبال CDN هایی باشید که ابزارهای تجزیه و تحلیل و گزارش جامعی را ارائه میدهند. این ویژگیها به شما اجازه میدهد تا به عملکرد تحویل محتوا نظارت کنید، رفتار کاربر را تجزیه و تحلیل کنید و بهینه سازیهای مبتنی بر دادهها را انجام دهید.
معرفی ارائهدهندگان CDN
شرکتهای بسیاری خدمات CDN را با ویژگیهای مختلف ارائه میدهند. انتخاب یک ارائهدهنده شبکه توزیع محتوای مناسب به نیازهای کسبوکار شما بستگی دارد. معروفترین شرکت CDN در دنیا، کلودفلر است که خدمات رایگان نیز دارد، اما این پلتفرم در ایران سرور ندارد و کاربران داخل کشور از سرورهای خارجی سایت آن را مشاهده میکنند و در حال حاضر نمیتوانند از سرویسهای آن استفاده کنند. برخی از پلتفرمهای خارجی مثل Cloudflare و Limelight خدمات دیگری مثل Cache، Video Streaming، Minify، DdoS، WAF و… را همراه CDN ارائه میدهند.
آروان کلود (ArvanCloud) یک شرکت ایرانی است که سرورهای متعددی در شهرهای مختلف کشور دارد و توانسته محبوبیت زیادی کسب کند. Cdn ابر آروان، بهترین انتخاب برای سایتهایی است که بر روی هاست ایران میزبانی میشوند. همچنین، برخی از شرکتهای ارائهدهنده هاست میتوانند CDN رایگان نیز برای شما ایجاد کنند. در ادامه با برخی از سرویسها که CDN رایگان به کاربران خود ارائه میدهند، آشنا میشوید:
- JETPACK SITE ACCELERATOR
- SMARTVIDEO
- W3 TOTAL CACHE
- LITESPEED CACHE
- SHIFT8 CDN
- OPTIMOLE
- AMAZON AWS CDN
- GOOGLE CLOUD CDN
کلام آخر
در گستره وسیع دنیای دیجیتال، شبکههای توزیع محتوا یا CDN بهعنوان شریانهای اینترنت عمل میکنند و از تحویل سریع و قابل اعتماد محتوا اطمینان میدهند. این پلتفرمها، زمان بارگذاری صفحات وب را افزایش میدهند و در عین حال فشار روی سرور اصلی را کاهش میدهند و برای کاربرانی که دور از سرور اصلی قرار دارند، تجربه کاربری فوقالعادهای را فراهم میکنند.
دیدگاهتان را بنویسید